Skitur til Sverige - Efterskolen Hjarnø
6. februar 2023

Skitur til Sverige

Lørdag d. 28. januar tog Livsstilsefterskolen Hjarnø afsted på skitur i Stöten i Sverige. Allerede i bussen på vej derop herskede der ingen tvivl om, at det ville blive en god og sjov tur.

Af: Heidi Bech, lærer på Livsstilsefterskolen Hjarnø

Alle var spændte, og stemningen var høj. To elever havde forberedt en rap om lærerne og en ski-quiz, som de underholdte med i bussens mikrofoner. Vi ankom tidligt om morgenen og efter en lækker morgenbuffet, var det på med ski-udstyret og ud på pisterne. Udover lærerne havde vi i år fem dygtige skiinstruktører med og som vanligt blev de taget rigtig godt imod af vores elever. Vi startede ud med fem ski-hold og et snowboardhold, men vi måtte allerede fra dag to rykke rundt på holdene, da eleverne bare var hurtige til at lære.

Eleverne boede i hyggelige små hytter, hvor de selv stod for madlavning, oprydning osv. Her blev meget af fritiden brugt. Hver aften samledes vi til henholdsvis håndboldkamp, massage, kortspil og aftenskiløb på lys-løjper.

Skitur til sverige

Vi havde fem dage på ski og der blev virkelig rykket nogle grænser. Eleverne skal have al mulig ros for deres gå-på-mod, deres tålmodighed, deres hjælpsomhed og deres gejst. En væsentlig ting som vi voksne lagde særligt mærke til var, hvor gode vores elever var til at heppe på hinanden på kryds og tværs – både når det hele gik let, men også når det var hårdt og svært.

Den sidste aften mødtes vi alle på restaurant Älven og fik svenske köttbullar med kartoffelmos og tilbehør. Herefter gik turen mod Hjarnø og vores dejlige efterskole.

Turen har været helt fantastisk, udfordringer er i den grad taget op, nye venskaber er dukket frem og der er ingen tvivl om, at disse fælles oplevelser også har styrket vores fællesskab.