Udlandstur: Fra Hjarnø til Belgien - Efterskolen Hjarnø
16. september 2023

Udlandstur: Fra Hjarnø til Belgien

Udlandsturen til Belgien bød på store oplevelser, sjove udfordringer, ømme fødder, nye venskaber, natur, kultur og en masse gode minder hjem i rygsækken.

I septembers søde sensommer gik turen fra Hjarnø til Belgien!

Vi begyndte rejsen tidlig morgen fra Hjarnø og fandt os selv sen aften i Champion i det sydlige Belgien, hvor vi indlogerede os i et hyggeligt familieejet hostel.

Næste morgen stod den på stafetløb i lokalområdet med høj sol og 30 grader over os, og fødderne var ømme for manges vedkommende, da de eventyr-dragende elever vendte retur.

Men mere eventyr ventede forude, for bussen bragte os til middelalderborgruinen La Roche-en-Ardenne Castle, hvor eleverne kæmpede sig op ad den stejle klippehøj, hvor en flot 360 graders udsigt over hele byen ventede.

De 30 grader var nu for alvor mærkbare, men udsigten til at blive kølet ned, var bogstaveligt talt lige nedenfor klippehøjen, for nu skulle der roes i kajak i Ourthe-floden! For nogle gik turen let som en leg – for andre, var styringen af kajakken mere udfordrende – men smukt var der!

Næste morgen pakkede eleverne alt deres habbengut, og vi forlod sommeren i Champlon – men kun til fordel for Spa – og nej, ikke et wellnesscenter, men derimod Circuit de Spa-Francorchamps – motorsportsanlæg og Formel 1 bane! Øjnene var store, lydende var høje, og farten var stor, og inden vi vidste af det, skulle vi ind i vores (knap så hurtige) bus igen.

Nu gik turen videre til store Bruxelles, hvor indlogering på et nyt hostel fandt sted, og hvor en guidet walking-tour i byens gamle bydel ventede på os.

Om aftenen kunne friske elever opleve Grand-Place – en smuk plads midt i den gamle bydel, omringet af storslået 1600-tals bygninger, som alle blive oplyst, når mørket falder på.

Næste morgen stod på en mere jordnær oplevelse, nemlig Naturhistorisk museum. Her indhentede fortiden os med kæmpe dinosaurer-skeletter samt flotte udstillinger om mennesker, dyr og natur. Mere ophøjet skulle det dog blive, for vi havde nemlig booket rundvisning i EU-parlamentet, hvor vi fandt os selv i plenarsalen, og hvor vi snakkede med danske politikere om deres vigtige arbejde.

Om aftenen på hostelet fik vi også fint besøg af Anna, der har rødder i BGI, men som nu arbejder for Region Syddanmark i Bruxelles. Hun fortalte om hendes arbejde og dét at være udenlandsdansker i Bruxelles.

Den aller sidste dag pakkede vi igen vores grej sammen, men bussen kørte os ikke hjem. Den stoppede til gengæld til et surprise-besøg i Adventure Valley Durbuy. Her kunne eleverne brænde deres sidste krudt af i adventure-parken med klatring, frit fald, mountain-bike, zipline, grottevandring og meget mere.

Efter en adrenalinfyldt eftermiddag, var der bestilt bord på en italiensk restaurant, i en nærliggende middelalderby og med maven fuld af pizza, trillede bussen nu hjem mod det danske – med trætte og stille teenagere.