Bornholm, Bornholm, Bornholm: Introturen var en succes - Efterskolen Hjarnø
21. september 2022

Bornholm, Bornholm, Bornholm: Introturen var en succes

Den dejligste ø længst mod øst var destinationen for den første tur for Livsstilsefterskolen Hjarnø. Bornholm viste sig fra sin bedste side i det smukke septembervejr, og elevernes humør var i top, da vi endelig kunne sætte fod på den fine ø. Mange skønne oplevelser ventede os.

Vi oplevede et fantastisk rovfugleshow, besøgte Martin Andersen Nexøs hus og blev opslugt af novellen “Lotterisvensken”, som på fornemste vis blev læst højt. Vi cyklede i silende regn 10, 20 eller 30 km fra Rønne mod Nyker, legede med højdeskrækken i Naturepark, hvor vi udfordrede os selv blandt træernes kroner. En gåtur rundt om den smukke Opalsø blev det også til. Vi sluttede af med bus safari rundt til Østerlars rundkirke, Ekkodalen, Rytterknægten og Kongemindet og et par timer på egen hånd i Rønne.

Vi boede godt på Rosengården, tæt på Boderne strand. Her blev der efter dagens program hygget på værelserne eller i haven med det store valnøddetræ. Der var samling i opholdsstuen med fællessang, spil, krea og hygge om aftenen.

Gode oplevelser, nye venskaber, grænser der blevet rykket, kunne tages med hjem i den personlige rygsæk. Turen hjem er heldigvis glemt, Østersøen var ikke med os denne gang.