Filmfestival - Kampen om den 'Den gyldne Hjarne' - Efterskolen Hjarnø
10. marts 2024

Filmfestival – Kampen om den ‘Den gyldne Hjarne’

En fredag aften i marts dannede Hjarnø forsamlingshus rammen om den tredje filmfestival på Hjarnø

Med skolevenligebobler i champagneglassene og prisoverrækkelser på scenen, var denne aften kulminationen på en uges filmproduktion på Efterskolen Hjarnø.

Festivalens pris er opkaldt efter skjalden og historiefortælleren Hjarne, som ifølge sagnet vandt kongeriget Hjarnø, Alrø og Endelave, efter Kong Frodes død, ved at skrive det smukkeste vers om den afdøde konge.

Denne fredag aften var det dog ikke kongeriget de ti elevproducerede film skulle kæmpe om. De kæmpede derimod om ‘Den Gyldne Hjarne’, hvor der i alt var otte forskellige kategorier at vinde.

Fagjury og publikum bestemte vinderne

Festivalen havde til lejligheden fået samlet en stærk fagjury med professionelle film og tv-folk. I løbet af fredagen havde fagjuryen og publikum været rundt på skolen og besøgt skolens tre forskellige biografer. Efter at have set filmene og tømt deres bæger med popcorn, fik publikum stemt på deres favoritter.

Mens stemmerne blev talt sammen havde Anita i køkkenet sørget for dejlig aftensmad til stor glæde for både elever og publikum.

Aftens stemmesluger blev filmen ‘I skyggen af kærlighed’. Filmen handler om voldsom jalousi og nogle af de forfærdelige ting, det kan føre med sig. Eleverne bag filmen kunne gå hjem med priserne for ‘bedste film’, ‘bedste mandlige skuespiller’ og ‘publikumsprisen’.

Hele aften forløb fantastisk, og vi glæder os allerede til næste år!

SE OGSÅ